Changing Reality 
Power, Media and (Inter) National Behaviour
Proceedings of the international Conference 
Erasmus University Rotterdam
September 1991 

SYMBOLIC IGNORANCE

Beirut during its civil war had become ‘the most savage and uncivilized place on earth’.[footnoteRef:1] Robert Pfeffer of the German magazine Stern was working on a book about contacts between the PLO and the Baader-Meinhof Group. On 24 May 1979 he was shot dead in his car.[footnoteRef:2] Berndt Debusman was chef-de-bureau of Reuters in Beirut. In the spring of 1980 he got wind of resistance against Hafez al-Assad in the Syrian port of Lattakia. On 5 June 1980 he and his wife left the house of a colleague late at night. While they got into their car, he was shot in the back.[footnoteRef:3]  [1:  James Markham, ‘Lebanon, a Country Destroying itself’, NYT, 4-7-1976.]  [2:  Ze’ev Chafets, Double Vision: how the Press distorts America’s View of the Middle East (Morrow, New York) 76.]  [3:  Chafets, 59-60; Jeruzalem Post (Observer Service), 17-3-1982; Joseph Fitchett in IHT, 5-8-1980.] 

The colleague with whom Berndt Debusman spent his last evening in Beirut was Tim Llewelyn. He was BBC correspondent in the Lebanon. Llewelyn reported frequently on the internal problems of the Syrian regime. In July 1980 he received unmistakable information that he would be murdered if he stayed in Beirut any longer.[footnoteRef:4]  He was transferred to East Africa. [4:  The Listener, 21-8-1980.] 

How did the networks react to the intimidation of their correspondents? After Debusman had been shot, Reuters reported that the reason for the shooting was unknown.[footnoteRef:5]  The agency did not mention that he had been threatened. The murder of Robert Pfeffer was barely mentioned. The BBC spent a minimum of time on the threats against Llewelyn.[footnoteRef:6] As the Economist noted: ‘the Syrians have thus forced the representatives of the BBC and Reuters out of Lebanon by terrorism and have got away with it without even being named.’[footnoteRef:7]  It was a clear case of self-censorship caused by intimidation. Although there was no ideological filter through which the news had to pass, the consequences were the same. For example, it took three weeks before the first bloodbath at Hama, Syria’s second city, which took place in April 1981, was reported in the international press and even so those reports were muted.[footnoteRef:8]   [5:  New York Post, 6-6-1980]  [6:  Chafets, 91-92.]  [7:  The Economist, ‘Publish and Perish in Syria’s Front Yard’, 2-8-1980.]  [8:  Report of Amnesty International (1982) 347-348; Le Monde, 13-5-1981; Washington Post, 25-6-1981.] 

Let me move on to an instance of large scale intimidation: the war in Afghanistan. Radek Sikorski, whose photograph of a bombed-out village won first prize in the 1988 World Press Photo contest, had this to say about the media coverage of that war: ‘The most famous broadcasting organization in the world (has) not, in eight years, sent a single correspondent to report with the resistance on the war in their country’. He added: ‘Not one of the staff journalists of any medium in Britain has made a proper journey with the resistance inside Afghanistan. For a long war, in which a superpower has been responsible for the deaths of well over a million people, this is a disgrace to the profession.[footnoteRef:9] [9:  Radek Sikorski, ‘Coda to the Russo-Afghan War’, Encounter, June (1988).] 

Intimidation, whether small scale or large scale, is one thing – the intervention of home based editors is another. In December 1989 Western media carried news of a mass grave with more than 4000 bodies at Timisoara, Romania. The source of that news was the Bulgarian television. In fact there was no mass grave. As a Dutch journalist put it: the Romanian revolution ended in a ‘series of journalistic blunders’.[footnoteRef:10]  A conference about this matter held in Paris in April 1990, on the theme: ‘Who had lied?’ came to the conclusion that the urge to embellish the news had mostly originated from the editors at home. [10:  R. van den Boogaard, ‘Massagraf in Timisoara werd kerkhof van betrouwbaarheid’, NRC Handelsblad, 9-4-1990.] 

How many people died on Tien An Men Square on 1 June 1989? It is now recognized that the original estimate of thousands of dead was far too high. No journalist any longer uses the term ‘Tien An Men-massacre’. When this term was employed by the International Herald Tribune, it originated not from their man in Peking but from the editors back home.
Why do editors slant correctly reported news? The Volkskrant correspondent in Peking was inclined to look upon ignorance and the symbolic function of Tien An Men Square as the causes of this phenomenon.[footnoteRef:11] Please retain those two words: ‘ignorance’ and ‘symbols’. [11:  F. van der Linden, ‘De massamoord op het plein is een mythe’, De Tijd, 6-10-1989; C. Straathof, ‘Nuancering bloedbad Beijing laat politiek oordeel in tact’, Volkskrant, 11-10-1988.] 

In August 1989 the British troops had been in Northern Ireland for twenty years. That anniversary caused an invasion of photographers and television crews, which in turn gave rise to incidents. People behave differently in front of cameras. Photographs are not always what they seem. The media sometimes get drunk on the aphrodisiac of confrontations. Who then provokes whom.[footnoteRef:12]  The faster we travel, the less time we have to settle down and acquire some knowledge. [12:  Liam Clarke, ‘The media and the message’, The Sunday Times, 20-8-1989; H. Jippes, ‘De vage grens tussen registreren en vervalsen’, NRC Handelsblad, 18-8-1989; The Economist, ‘What is truth’, (14-10-1989).] 

Let me stay with photographs for a while. On 2 August 1982, during the Israeli invasion of the Lebanon, UPI published the photograph of a baby girl who seemed to have lost her arms. The American Secretary of State George Shultz remarked: ‘the symbol of this war is a baby of whom the arms have been shot off’. Another symbol. The photograph even landed on the desk of president Reagan, who indignantly showed it to the Israeli minister of foreign affairs Yitzak Shamir. According to Time Magazine the photograph made a deeper impression on president Reagan than 50 briefs. A few days later UPI had to admit that the baby – a boy called Eli Masco who had broken his arms – was alive and well, with arms and all, in his mother’s home.[footnoteRef:13]  Eddie Adams made on 1 February 1968 one of the most famous photographs of the Vietnam war. It showed a policeman shooting a Viet Cong through the head. Henri Beunders has written about the background to this photograph and what became of the photographer and of the policeman called Nguyen Ngoc Loan.[footnoteRef:14]  The Viet Cong had assassinated various police officers, among whom Loan’s best friend and his whole family. The photograph sent shock waves around the world. The North Vietnamese spread it in great numbers. Adams was awarded the Pulitzer Prize for 1969. He said later: ‘That photograph has been totally misinterpreted. Without a photograph people will only half believe something. With a photograph they will believe it one thousand percent, even though the picture is a complete lie’. [13:  Time, 16-8-1982, ‘When push comes to shove’; Chafets, 302-303.]  [14:  H. Beunders/H. H. Selier, ‘De echo van een schot’, NRC Handelsblad, 27-1-1988.] 

Let me, further, mention Tet and the way it has been reported by the American press. The Tet-offensive took place in the first few months of 1968. Despite some initial and stunning successes, it resulted in a severe defeat of the Viet Cong. But the American media portrayed Tet as a defeat for the South Vietnamese and their American allies.[footnoteRef:15]  The biased picture which the American media drew of Tet was not without consequences. Tran Bach Dang was the Viet Cong commander in Saigon during the offensive. He said a few years ago: ‘About Tet, let’s put it this way: the political results were higher than we expected’.[footnoteRef:16]  Indeed. On 31 March 1968 president Johnson announced a partial bombing pause, his willingness to negotiate with Hanoi and his decision not to run for re-election.  [15:  P. Breastrup, Big Story. How the American Press and Television reported and interpreted the Crisis of Tet 1968 in Vietnam and Washington (Stoughton 1983); K. B. Richburg, ‘In Hanoi, a Postmortem on War’, IHT, 12-12-1988.]  [16:  Tran Bach Dang, ‘The disparate voices of three of today’s Communists’, IHT, 23-1-1989.] 

It is impossible to know what the outcome of the Vietnam war would have been if it had been reported upon in a different way. But this is what André Spoor had to say when he stepped down as editor-in-chief of NRC Handelsblad: ‘Without knowing it, we people of the media had become the battlefield on which the government of North Vietnam was fighting the war. And in many instances the journalists fought side by side with Hanoi’.[footnoteRef:17]  Here we have moved beyond symbolism and into the realm of political prejudice. [17:  J. A. A. van Doorn, ‘De tirannie van de publieke opinie’, HP/De Tijd, 21-12-1990.] 

The Cambodian massacre was virtually ignored by the international media. For the entire three-and-a-half years of the Pol Pot regime, the New York Times and the Wall Street Journal each ran a total of nine editorials, while only four appeared in the Washington Post. In 1976, one article appeared in Time. Newsweek did not mention the subject at all. When, towards the end of 1977, the representative of Israel to the United Nations mentioned the ‘holocaust in Cambodia’, he was greeted with a deafening silence.[footnoteRef:18]  The media appeared to suffer from the ‘illusion of the reasonable alternative’. Because Lon Nol was bad, what came after had to be good. [18:  These figures have been calculated by Miss Juliet Golden of the Cambodian Information Centre in New York. See also ‘An ignored Outcry’, The New York Times, 1-12-1977.] 

Let me broaden the scope of my remarks from journalism to the intelligentsia in general. The preference of many intellectuals for dictatorships has been often described but never adequately explained. Some aspects, however, are clear.
1. Firstly, many intellectuals are as attracted by action and power as bees are by honey. This is an old theme which goes back to Plato. At a low level this desire for action manifests itself in a stengun-romanticism which used to focus on the Cuban leaders and the Nicaraguan ‘commandantes’.
2. At a higher level, and this is the second aspect, it becomes the longing for the complete human being, the ‘uomo universale’, who hunts in the morning, leads a strike in the afternoon and addresses a teach-in in the evening. The Vietnamese were total people, Susan Sontag said, and not fragmented like we are.[footnoteRef:19] [19:  Susan Sontag, Reis naar Hanoi (A. W. Bruna & Zoon, Utrecht 1969) 75.] 

3. This integration, thirdly, was supposed to stand in clear contrast to the alienation of the Western welfare state where existence is reduced to a bloodless consumerism. Many sought compensation for their comfortable existence in the vicarious excitement of a far-away revolution. Their hesitant self-image formed a painful contrast to that revolutionary dynamic.
4. In the fourth place intellectuals are fond of general ideas and abstract reasoning. Alexis de Tocqueville remarked on this in his book ‘L’Ancien Régime et la révolution’. In the chapter entitled: ‘How in the middle of the eighteenth century intellectuals (homes de letters) became the leading politicians of the country and what consequences this had’, he wrote: ‘The profession of these writers made them prefer general and abstract theories which they trusted blindly’. 
5. At a more mundane level I should mention, fifthly, the famous totalitarian hospitality which gave each visiting intellectual the feeling that he was honoured and important. Intellectuals crave recognition. There they got it in buckets.  Lastly and perhaps most importantly, the loss of religion has caused many spiritually homeless to cast around for a new ideological anchor. The hereafter was transferred to the Third World. Both are far away. About both we are ignorant. Whatever the explanation, if ever there was a ‘trahison des clercs’, this was it.
Am I flogging a dead horse, now that communism has lost all credibility? I do not think so. The Israeli army invaded the Lebanon on 6 June 1982. The PLO-camps Sabra and Shatilla, near Beirut, were attacked by Lebanese Christians on 18 September. Approximately 2000 people were killed. This massacre caused a great deal of publicity. Ariel Sharon had to give up his job as Minister of Defene. In the Dutch parliament the matter came up for debate. A few months before, in February 1982, the second bloodbath at Hama took place. Eight thousand men of the Syrian army besieged this centre of the Muslim Brotherhood. The fight lasted nine days and about 20,000 people died – perhaps ten times as many as at Sabra and Shatilla. There was little publicity and the Dutch parliament paid no attention to the matter. Why?
A second example. Steve Biko was murdered by the South African police on 13 September 1977. A wave of publicity and indignation went around the world. Biko’s death led to the arms boycott against South Africa.
In the Central Africa state of Burundi two races live amongst each other. The tall Tutsi wield power although they only form 155% of the population. The short Hutu are in the majority but powerless. In three waves of violence – in 1965, 1972 and 1988 – these two races have massacred each other on a large scale. Those events went largely unreported (outside Belgium). Their political effect was nil. Why?
Just now I mentioned ‘the illusion of a reasonable alternative’ as a sort of paradigm. Here we come to a second paradigm: ‘The mote in our own eye is heavier than the beam in another’s’. Adriaan van Dis reveals how this worked. In his recent book on Mozambique he describes the way he used to write about Africa: ‘I suppressed what I saw: the contempt for human rights, the corruption, the feudal attitude of the authorities. I was afraid to play the game of the racists back home, not realizing that I was a racist myself by being so careful and praising everything which was black’.[footnoteRef:20]   [20:  A. van Dis, In Afrika (Meulenhoff, Amsterdam 1990) 126.] 

The two paradigms I mentioned have a common denominator, viz. positive discrimination: positive discrimination of the other, the foreign, the new, and therefore negative discrimination of the self, the known, the old. One could perhaps also describe this common denominator as a cultural masochism stemming from a Christian sense of guilt.
What explains this cultural masochism, this loss of confidence which has beset the Western liberal intelligentsia this century, this failure of the will? Why do so many intellectuals say, in the words of the poet Yeats: ‘Come fix upon me that accusing eye, I thirst for accusation’? Why this liberal death wish?
Is it really a perverse Christianity? If so, why were the commandments: ‘Love thy enemy, turn the other cheek, go the second mile’ only ‘now’ uncritically carried to extreme, after centuries in which the Church supported the Empire? There must be other factors involved: the sudden increase in affluence, which shielded many people from harsh necessity; the rise of mass education, where too often a little knowledge was a dangerous thing; and the all-pervasive influence of television which focused above all on feelings, images and symbols. Whatever the explanation, the liberal death wish has been a political phenomenon of the very first importance.
To conclude. Journalists have a hard job. They may be under threat of assassination. They may be misinterpreted by a desk editor. They may be led astray by a photograph. They may be ignorant of the background of events. But most insidious of all is the influence of intellectual fads, of ideology, of the ‘Zeitgeist’. For as Goethe said: ‘Der Wahn hat, so lange es dauert, eine unüberwindliche Wahrheit’.

Frits Bolkestein, September 1991
2299 w.




8

